1. "Vitun läski!" - mihin katosi kehorauha?
67% lihavista oli kokenut viimeisen vuoden sisällä arvostelua painonsa takia, ilmenee kesällä 2025 julkaistusta Lihavuusstigma -kyselystä. Mitä korkeampi painoindeksi on, sitä enemmän arvostelua ja syyllistämistä ihminen kohtaa. Lihavuusstigmaa esiintyy erityisesti sosiaalisissa tilanteissa, terveydenhuollossa, työpaikoilla ja julkisissa palveluissa. Miksi lihavat ihmiset kohtaavat yhä useammin myös suoranaista vihapuhetta? Onko empatia kadonnut? Mitä tapahtui kehorauhalle? Ja miksi huolitrollaus on aivan turhaa, jopa haitallista? Ensimmäisen jakson vieraina ovat professori ja vihapuhetutkija Tuija Saresma Itä-Suomen yliopistosta sekä someaktivisti ja plussamuija Miisa Asikainen. Jälkimmäistä on satuttanut eniten se kun hän oli vielä nuori ja painoa kommentoitiin baarissa halveksuvasti. Nykyään Miisa tietää jo ennakkoon, millaisia ikäviä somekommentteja hän saa postauksensa yhteyteen. “Vitun läski” on niistä kevyimmästä päästä.Molempien mielestä kaikenlainen vihapuhe on lisääntynyt, eikä sen vähenemisestä ole merkkejä, elleivät julkaisualustat ala sitä tehokkaammin rajoittaa. Kalle Talonen haastattelee. Tarinan lukee Heidi Laaksonen.