
Pandemierna som utplånade Nya världens samhällen
Från Historia.nu med Urban Lindstedt
Publicerad 2025-12-18

Från Historia.nu med Urban Lindstedt
Publicerad 2025-12-18
De värsta pandemier som drabbat mänskligheten var när européerna på 1500-talet tog med sig en dödlig cocktail av sina vanligaste smittsamma sjukdomar till Amerika. Idag tror man att 90 procent av urbefolkningen strök med i sjukdomar de saknade immunitet mot. Hela kulturer gick under.Under…